کدام کشمش ایرانی مناسب برای داخل و کدام مناسب برای صادرات است؟

اگر تاجر و یا تولیدکننده کشمش هستید در این مقاله خواهید فهمید که کدام کشمش ایرانی برای بازار داخل مناسب است و کدام برای صادرات همیشه مشتری دارد؟

برای استعلام قیمت و روش خرید کشمش آبگیری با مدیر فروش این مجموعه تماس بگیرید.

انواع کشمش های تولیدشده در ایران

ایران یکی از تولیدکنندگان اصلی انواع کشمش در دنیا شناخته می شود و از نظر میزان حجم جز پنج تای اول و از نظر میزان صادرات جزوه ده تای اول محسوب می گردد، هر چند زمانی ایران جز سه صادر کننده اول کشمش در دنیا بود ولی در حال حاضر رتبه آن تنزل پیدا کرده است.

همانطور که می‌دانید کشمش همان خشک شده انگور است، انگوری که پس از چیده شدن در ماه شهریور یا مستقیماً در آفتاب پهن می شود یا در سایه و یا پس از آغشته شدن به مایع تیزاب در مقابل آفتاب و یا سایه پهن می شود که در این صورت کشمش های متفاوتی از این روش ها تولید می گردد.

جهت اطلاع از قیمت و روش خرید کشمش آفتابی به صورت روزانه می توانید با مسئول فروش کارخانه تماس داشته باشید.

اما اگر قرار باشد کشمش های ایرانی را به دسته های مختلفی تقسیم کنیم حالت های کلی آن ها به صورتی است که در پایین به آن اشاره می شود:

  • کشمش باید یا دانه دار باشد و یا بی دانه
  • کشمش باید یا قلمی و کشیده باشد و یا به صورت بیضی و گرد
  • یا از خشک کردن انگور، کشمش تولید می شود و یا مویز

حالاتی که در بالا به آن پرداخته شد باعث به وجود آوردن محصولات متفاوتی می شود که می توان به کشمش آفتابی، کشمش تیزابی در دو حالت گوگرد و بدون گوگرد، کشمش انگوری طلایی، کشمش سبز و زرد قلمی، کشمش عسکری، مویزهای فخری، شانی، رطبی، ریش بابا و غیره.

هر کدام از محصولات بالا بازار مخصوص به خود را دارند چه برای فروش در بازار داخلی و چه برای فروش جهت صادرات که طبیعتاً محصولات صادراتی باید فرآوری و بوجاری شده در کارخانه باشند، بسته بندی آنها به صورت کارتونی است و برای خروج از کشور نیاز به مدارک بهداشت و استاندارد دارد ولی مابقی کشمش ها را می توان به صورت فله و در کیسه به فروش رساند که این دیگر مشتری خاص خود را داشته که برای هر نوع کشمشی حاضرند هزینه کنند آن هم برای تامین نیاز خود.

محصول انگوری طلایی که مناسب برای بازارهای عربی می باشد. ⇓

انواع کشمش های تولیدشده در ایران

کدام مناطق در زمینه تولید کشمش سرآمد هستند؟

تقریباً یک سوم از شهرها و مناطق کشورمان انگور تولید می کنند و به علت این که همه آنها به فروش نمی رود باغداران و کشاورزان مناطق اشاره شده ترجیح می دهند که انگور را تبدیل به کشمش کنند تا بتوانند برای مدت طولانی تری آنها را ذخیره داشته باشند.

برای اطلاع از قیمت کشمش تیزابی ملایر با شماره های مندرج در وب سایت و کارشناسان ما هماهنگ شوید.

اما یک سری از مناطق کشورمان در زمینه تولید این محصولات سرآمد هستند و در واقع نیاز بازار داخل و صادراتی کشورمان را تامین می کنند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استان قزوین در شهرهایی نظیر تاکستان، نرجه، شال، اسفرورین و اک
  2. استان همدان در شهری مانند ملایر
  3. استان خراسان رضوی در شهرهایی مانند کاشمر، خلیل آباد و قوچان
  4. استان آذربایجان شرقی در شهرهایی نظیر ملکان، بناب و مراغه
  5. استان زنجان در شهرهایی نظیر ابهر و شهر زنجان
  6. استان فارس در شهرهایی نظیر شیراز، بوانات، دشمن زیاری و داراب

مناطق دیگری هم هستند که این محصولات را تولید می کنند اما میزان و حجم تولیدی آنها به موارد بالا نمی رسد که می توان به ارومیه، شهرضا، کردستان و سایر مناطق اشاره نمود.

کارخانه های کشمش هم در ایران که کار بوجاری و بسته بندی این محصولات را انجام می دهند در استان قزوین، همدان، آذربایجان شرقی و خراسان قرار دارد تا دسترسی مستقیم و نزدیک به این تولیدات داشته باشد از جمله همین مجموعه تولیدی کشمش آراد که در شهرک صنعتی خرمدشت واقع در شهر تاکستان استان قزوین قرار دارد و محصولات خود را هم در بازار داخل به فروش می رساند و هم جهت صادرات از آنها بهره برداری می کند.

برای اطلاع از قیمت مویز افغان با ما تماس بگیرید.

اما نکته مهمی که متاسفانه در حال حاضر روی تولید انگور و کشمش ایران تاثیر مستقیم داشته این است که برخلاف کشورهایی که این محصولات را نیز در حجم وسیع تولید می‌ کنند که می توان به آمریکا و ترکیه اشاره کرد، کشورمان همچنان از روش‌های سنتی برای تولید انگور و یا تبدیل انگور به کشمش استفاده می‌ کند و همین موضوع باعث این شده در طی این فرایندها، ضایعات کشمش بیشتر شود و هم اینکه میزان تولید کمتر گردد و البته چون حمایتی از طرف دولت برای کشاورزان و باغداران وجود ندارد این امر کاملاً طبیعی است و نمی‌توان مردم را مقصر این داستان ها دانست.

محصول زرد قلمی از تولیدات انحصاری کاشمر و خلیل آباد مناسب برای بازارهای عربی ⇓

کدام مناطق در زمینه تولید کشمش سرآمد هستند؟

کشمش مناسب برای بازار داخل و صادرات کدام است؟

برای بازار داخل می توان گفت فرمول خاصی برای فروش کشمش ندارد و بازار صادراتی از یک فرمول همیشگی استفاده می کند و آن اینکه کشمش صادراتی باید از مایع نگهدارنده تیزاب استفاده کرده باشد که در مواردی که می توان به کشورهای عربی اشاره نمود و چون این کشورها به رنگ زرد بسیار علاقه دارند استفاده از گوگرد هم بسیار توصیه می شود.

بیشترین فروش کشمش در بازار داخلی را می توان کشمش پلویی آفتابی برای تهران، کرج و مناطق شمالی کشورمان و کشمش تیزابی در نمونه گوگردی برای مرکز و جنوب ایران اشاره کرد. کشمش سبز هم که همیشه مشتری خود را هم برای بازار داخلی و هم صادرات دارد محصولی که از تولیدات انحصاری کاشمر و خلیل آباد استان خراسان رضوی می باشد.

برای اطلاع از فروش کشمش حلوایی با نرخ کارخانه با ما تماس بگیرید.

نمونه دیگری از کشمش ها هم وجود دارد که برای مصارف آبگیری، تولید سرکه، شیره کشمش و دام و طیورها بسیار استفاده می شود و آن هم کشمش های فله ای است کشمشی که فرآوری نشده و درون کیسه و گونی بسته بندی می شود، ممکن است هسته دار یا بدون هسته باشد اما مطمئنا از مایع تیزاب، روغن پارافین و گوگرد نباید استفاده شود.

کشمش صادرات باید یکسری مشخص داشته باشد و آن میزان رطوبت است، بسته بندی باید کارتونی یا سلفونی باشد و بر روی آن تاریخ تولید و انقضا درج گردد و مبدا آن هم کشور ایران باشد. برای خروج نیاز به استاندارد و بهداشت دارید که آن را هم کارخانه می تواند انجام دهد و هم لب مرز و گمرک کشور اگر کارخانه یا کارگاه اشاره شده پروانه وزارت بهداشت داشته باشد هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

برای کشمش داخل با وجود اینکه نظارت و بازرسی خاصی نیست اما دارا بودن سیب سلامت الزامی است و کد بهداشتی هم باید داشته باشید و بقیه موارد دیگر بستگی به خریدار دارد که چه نوع بسته بندی بخواهد و از چه طرحی بر روی کارتون یا سلفون استفاده شود تا بتواند محصول مورد نظر را در بازار جا بیندازد.

محصول پلویی آفتابی بهترین کشمش برای بازار داخل ⇓

کشمش مناسب برای بازار داخل و صادرات کدام است؟

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما